14.07.2023 tarihli değişiklik genel hatlarıyla aşağıdaki düzenlemeleri içermektedir: Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’a eklenen geçici maddeyle getirilen düzenlemenin genel özeti yukarıdaki gibidir. Ancak bu durumda kafalarda belli soru işaretleri de oluşmaktadır. Dolayısıyla 14.07.2023 tarihinde yürürlüğe giren Geçici 10.maddenin detaylı olarak incelenmesi gerekmektedir. Geçici 10.madde, getirdiği düzenlemelerle birlikte genel affın çıkıp çıkmadığını, çıkıp çıkmayacağını yeniden gündeme getirdi. Ancak bu düzenleme herhangi bir şekilde af düzenlemesi değildir. Özellikle de genel af niteliği kesinlikle yoktur. Ancak etkilediği infaz hükümlüsü sayısı nerdeyse 120.000 olduğu için affa yönelik tartışmalar hız kazanmıştır. Geçici 10.maddenin hükümleri aşağıdaki gibidir: Maddenin ilk fıkrasına göre Covid-19 dolayısıyla cezaevlerinin boşaltıldığı dönemde izne çıkarılan hükümlüler, izinlerinin bittiği tarihten sonraki 15 gün içinde açık veya kapalı, cezalarının infaz edildiği kurumlara dönmek zorundadırlar. Bu sayede Covid-19 iznine ayrılanların 31 Temmuz 2023 itibariyle geri dönmeleri kararlaştırılmıştır. Düzenlemenin belki de en çok tartışma yaratan hükmü budur. Zira bu hükümle beraber affın çıkıp çıkmadığı tartışılmaktadır. Ancak yukarıda da belirtildiği üzere bu düzenleme af niteliğinde değildir. Peki bu düzenlemenin niteliği nedir? 2.fıkraya göre; denetimli serbestlik uyarınca 5 veya daha az yıl ceza infaz süresi kalan mahkumlar, Covid-19 izinlerinden dönmek zorunda değillerdir. Zira madde metninde de geçtiği üzere bu mahkumların talepleri olmasa dahi, cezalarının kalan kısmını denetimli serbestlik kapsamında çekebilirler. Tabi bu durum açısından infaz hakiminin karar vermesi gerekmektedir. İnfaz hakiminin de bu konuda takdir yetkisi bulunmaktadır. 105/A’nın 5.fıkrası uyarınca koşullu salıverilen hükümlüler hakkında belli yükümlülükler söz konusu olmaktadır. İşte yukarıdaki değişiklik kapsamında Covid-19 izninde bulunan mahkumlar koşullu salıverilecekleri zamana kadar bu yükümlülüklere uymak zorunda değillerdir. Diğer bir ifadeyle bu kapsamda olan kişiler için aşağıdaki yükümlülükler uygulanmayacaktır: Açık ceza infaz kurumuna gönderilen hükümlüler için Geçici 9.maddenin 6.fıkrası geçici bir düzenlemeydi. Bu düzenleme 31 Temmuz 2023 tarihinde geçerliliğini kaybedecekti. İşte 2023 İnfaz Değişikliği de bu durumu gözeterek Geçici m.9/6 kapsamında açık ceza evine gönderilen hükümlülerin açık cezaevine ayrılmış sayılacaklarını hükme bağlamaktadır. Bu kapsamda ilgili hükümlüler artık açık cezaevlerinde cezalarının infazına devam edeceklerdir. Bu kurumlarda geçirmişlerse ve açık cezaevlerine geçmesine 3 yıldan az bir süre kalmış olanlar yukarıdaki şartların tamamı gerçekleştiğinde açık cezaevine ayrılabilirler. Bu şekilde açık cezaevine sevk edilmiş olan mahkumlar 3 ay açık cezaevinde kalmış olmaları şartıyla talepte bulunarak 3 yıl erken olacak şekilde denetimli serbestlikten yararlanabilirler. Görüldüğü üzere burada 2.fıkradaki düzenlemenin tersine mahkumların talepleri aranmaktadır. Kişi bu şartları sağlıyor olsa dahi talepte bulunmamışsa bu imkândan yararlanamayacaktır. Ayrıca bu maddeye ilişkin olanaklar 16, 16A ve 17.madde kapsamında cezası ertelenenler ile hapis cezası durdurulmuş olanlar için de uygulanmaktadır. 31 Temmuz 2023 itibariyle kesinleşmiş olan cezalar açısından da bu madde hükümleri uygulanabilecektir. Son olarak koşullu salıverilmesi geri alınmış olanlar ile ikinci defa mükerrer olanlar açısından bu imkanlar geçerli olmayacaktır. Diğer bir ifadeyle bu kişiler açısından koşullu salıverilmeden 3 yıl erken yararlanma imkânı bulunmayacaktır. Özel veya genel olsun fark etmeksizin af, bir cezanın bütün sonuçlarıyla ortadan kalkmasını gerektirmektedir. Ancak Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’a eklenen Geçici 10.maddeyle getirilen düzenlemeler hiç kimse açısından cezanın bütün sonuçlarını ortadan kaldırmamaktadır. Bazı düzenlemeler koşullu salıverilmeyi kolaylaştırırken bazıları da açık cezaevine geçme olanağını artırmaktadır. Dolayısıyla bu değişiklik kapsamına giren kişilerden hiçbiri açısından cezanın bütün sonuçları ortadan kalkmamaktadır. Cezanın sonuçları da ortadan kalkmadığı için bu düzenlemeyi af olarak nitelemek doğru olmayacaktır. Ancak yine de Adalet Bakanı Yılmaz Tunç’un da belirttiği gibi bu değişiklik koşullu salıverilme tarihine belli bir süre kalmış olan iyi halli hükümlülerin kalan cezasının denetimli serbestlik altında çektirilmesidir. Bu yönüyle de iyi halli hükümlüler için olumlu sonuçlar doğuran ve cezaevlerinin doluluk oranını azaltan önemli bir düzenlemedir. Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’a eklenen Geçici 10.maddede bazı hükümlülere de açık ceza evine geçme imkânı getirilmiş olduğu için açık cezaevine geçmeye ilişkin bazı durumlar da değerlendirilmelidir. Buna göre kapalı cezaevinden açık cezaevine geçebilmek için aşağıdaki şartların oluşması gerekmektedir: Geçici 10.maddeyle getirilen değişiklikler denetimli serbestliğe ilişkin durumlar için önem arz ettiğinden denetimli serbestlik hakkında da fikir sahibi olunması önemlidir. Denetimli serbestliğin uygulanabilmesi için aşağıdaki durum ve şartların birlikte gerçekleşmesi gerekmektedir: Yukarıda sayılan şartların tamamının beraber şekilde oluşması durumunda takdir yetkisi kapsamında denetimli serbestlik kararı verilebilir. Diğer bir ifadeyle ilgili infaz hâkimi denetimli serbestlik kararı vermek zorunda değildir. Değerlendirme raporu ve diğer hususlar beraber değerlendirilecek, sonrasında gerekli görülürse denetimli serbestlik kararı verilecektir. Geçici 10.maddenin ilk fıkrasına göre Covid-19 uyarınca izinli sayılanlar 31 Temmuz 2023 tarihinde geri dönmek zorundadırlar. Peki bu izinlilerin geri dönmemeleri veya geç dönmeleri halinde nasıl bir usul izlenecektir? Bu konuda Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkına Kanun’un 97.maddesi hükmü uygulanacaktır. Buna göre izinden dönmeyen veya iki gün geçtikten sonra geç dönen kişiler hakkında Türk Ceza Kanunu’nun 292 vd. maddelerindeki “Hükümlü veya Tutuklunun Kaçmasına” ilişkin hükümler uygulanır. İzin süresinin bitiminden sonra 2 gün içinde veya daha erken dönen hükümlüler açısından ise disiplin işlemleri uygulanmaktadır. İzinden firar eden veya dönmeyen hükümlüler hakkında özel veya genel olsun bir daha izin uygulaması yapılamayacaktır. Covid-19 izni durumu için de aynı şey geçerlidir. Firar sayılan veya geç dönen hükümlüler hakkında tekrardan izin uygulaması yapılamaması gerekir.YENİ İNFAZ DÜZENLEMESİ NELERİ İÇERİYOR?
GEÇİCİ 10.MADDE
YENİ İNFAZ DEĞİŞİKLİĞİ BİR AF MIDIR?
AÇIK CEZAEVİNE GEÇME ŞARTLARI
DENETİMLİ SERBESTLİK İÇİN NELER GEREKİR?
İZİNDEN DÖNMEYENLER HAKKINDA